A legáltalánosabb felület
Ha új felületet készítünk, alapból ez lesz.
Új felület létrehozása
Az új felület gomb megnyomása után a rajzon kell sorban egymás után pontokat kijelölni. Így hozzuk létre a sokszöget tetszőleges számú egyenes, vagy íves szakaszból. Nem kell a vonalat visszazárni, a program ezt automatikusan megteszi.
Pontok kijelölése
A pontok kijelölésekor több dologra kell figyelni!
Körbejárás
A sarokpontok körbejárásának jobbosnak kell lennie, hogy a felület a fény felé nézzen.
- Ez azt jelenti pontosan, hogy a 3. pontnak az 1. és a 2. irányához képest jobbra kell lennie.Ekkor kapunk olyan felületet, ami annál világosabb lesz, minél inkább a fény felé fordul.
- Ha a körbejárás balos, akkor ez pont fordítva lesz.
- Természetesen minden felületet két oldalról nézhetünk, az egyikről nézve a pontok jobbosak, a másikról nézve balosak.
- A körbejárásuk dönti el, hogy melyik oldalról nézve reagál helyesen a fényre.
- A felület valójában egy sík lap, ami nem úgy viselkedik, mint pl. egy papír lap. A papírnak, ha az egyik oldala világos, akkor a háta árnyékos. A mi felületünknek mindig mindkét oldala egyformán világos, vagy sötét.
- Ha egy papír lapot szeretnénk készíteni, akkor két egyforma felületet kell készítenünk egymástól kis távolságra, és mindkét felületnek a saját oldaláról nézve jobbosnak kell lennie.
Ha valamilyen oknál fogva a jobbos körbejárás nem kivitelezhető, akkor ezzel az ikon párral a rendszer megfordítható.
Szálirány
A felületre húzott textúra száliránya az 1. és a 2. pontot összekötő egyenessel lesz párhuzamos. Persze csak akkor, ha a textúra fájlon a szálirány függőleges. A programban minden textúra így áll.
Síkok
A poligon sík alakzat, de a gyakorlatban enyhe mértékben befordulhatunk a térbe.
- A program minden felületet automatikusan háromszögekre bont, de ebbe nem tudunk beavatkozni.
- A példánkon egy sík négyszög egyik pontját elmozdítottuk a térben.
- Egy négyszöget kétféleképpen tudunk 2 háromszögre bontani. A programnak nem lehet megmondani, hogy melyik módszert válassza. A lényeg, hogy poligonnal csak kis mértékben lépjünk ki a síkból, mert nem biztos, hogy azt kapjuk, amit szeretnénk.
- Bonyolult térbeli alakzatokra külön típusunk van, az általános görbült felület.
Paraméterek
Átlátszóság
A felület átlátszóságát lehet itt állítani 0 és 255 közötti értékben. Figyelem! amennyiben átlátszósággal rendelkező színt használunk ehhez a felülethez, akkor a két érték összeadódik.
Többszörözés távolság
Ez az opció lehetővé teszi hogy a poligon (csak poligon) többszöröződjön adott távolságonként. Ez csak a szélességi értékre vonatkozik, tehát ahogy növeljük az objektumunk befoglalóméretét szélességben, úgy jelenik meg az adott poligonból egyre több példány.
Poligon levágás
Egy tetszőleges poligonból kivághatunk egy téglalappal közös területet.
- Ehhez két egymás utáni felületre van szükség:
- Az első egy tetszőleges poligon, a második egy szabályos, a koordináta-tengelyekkel párhuzamos élű téglalap, mégpedig úgy, hogy az ábrának megfelelően kötelező sorrendben jelöljük ki a pontjait.
- A második felületet a poligon levágás típusra kell állítani.
- Az eredményül kapott poligon színét, paramétereit szintén a 2. felületen kell beállítani.
- Főleg olyan helyzetben használjuk, amikor egy fix mintából a front méretétől függő rész látszik. (pl. hullámvonalas front)
Luk kivágás
Egy tetszőleges poligonból kivághatunk egy másik tetszőleges poligont.
Szintén két felületre van szükség, az elsőből vágódik ki a második. Az eredményül kapott poligon színét, paramétereit szintén a 2. felületen kell beállítani.
Belső terület sötétítés
Hasonló a luk kivágáshoz, csak a luk helyett egy sötétített területet kapunk.
Az eredményül kapott poligon színét, paramétereit szintén a 2. felületen kell beállítani, a sötétítés értékét is. Az alap felületet ilyenkor nem lehet külön sötétíteni.
Hozzászólások
0 hozzászólás
Hozzászólások írásához jelentkezzen be.