Ezen a fülön tudjuk a felületek alapjait, a pontokat szerkeszteni.
Pontok tulajdonságai
- Egy objektumon belül tetszőleges számú pontot lehet definiálni.
- A pontok nem az objektum abszolút koordináta-rendszerében vannak megadva, hanem valamilyen kitüntetett pontból indulnak ki. Ez legegyszerűbb esetben a befoglaló forma valamelyik kitüntetett pontja, valamelyik talppont. (1. ábra)
Pontok kötése
- De lehet a kiindulási pont egy másik pont is. Itt két lehetőség van, vagy szimmetrikus kapcsolódás, vagy direkt ponthoz kötés.
- Szimmetrikus kötés esetén a szimmetria-tengely a befoglaló forma szimmetria-tengelye, vagyis pl. egy szimmetrikusan kötött pont ugyanolyan távolságra van a jobb széltől, mint az alap pont - amihez kötöttük - a bal széltől (2. ábra).
- Direkt ponthoz kötésnél közvetlenül a kiinduló ponttól számolódnak a pont koordinátái. Itt is alkalmazhatunk szimmetriát, ilyenkor viszont a szimmetria-tengely a kiinduló (szülő) ponton megy keresztül.
- A pontokat korlátlan mélységben lehet egymáshoz kötni, vagyis a ponthoz kötött ponthoz újabb pontok köthetők stb.
Pontok színei
- A pontok alapszíne a fekete.
- Kijelölt pont színe a piros.
- A kijelölt pont talppontja mindig zöld.
- A kijelölt ponthoz tartozó szimmetrikus pontok színe a kék.
Pontok kijelölése
- A pontokat közvetlenül rákattintással lehet kijelölni. A Shift billentyű nyomva tartásával lehet egyszerre több pontot kijelölni.
- Az Alt billentyű nyomva tartásakor az egérrel keretet húzhatunk, így csoportosan tudunk kijelölni. Ha közben a Ctrl billentyűt is nyomjuk, akkor a szimmetrikus pontok nem lesznek kijelölve. Mozgatásnál ugyanis a szimmetrikus pontok követik a alappontjaikat. Ha azok is ki vannak jelölve, akkor duplán mozdulnak el.
- A talppontot csak közvetlenül egérrel tudjuk kijelölni. Valamelyik talppont mindig kijelölt, még akkor is, ha nem látszik. Ha egy pont és egy talppont egy helyen van, akkor a kijelölés a talppontra vonatkozik. Ilyenkor a pontot vagy kerettel jelölhetjük ki, vagy kikapcsoljuk a talppont láthatóságát.
Talppont megváltoztatása
- Ha kijelölünk egy pontot, és a Ctrl billentyű nyomva tartásával egy másik talppontot választunk, akkor megváltoztathatjuk a pont talppontját. Ilyenkor a pont a helyén marad, csak a koordináták változnak az épp aktuális befoglaló méret alapján.
Vigyázat! A százalékos értékek fixre változnak!
Relatív mozgatás
- A nyilakra kattintva, a már előzőleg definiált, és a rajzon kijelölt pont, vagy pontok a nyilak közötti értékkel mozdulnak el a nyíl irányába. A színes téglalapokra kattintva a rájuk írt érték kerül be a nyilak közé. A fix-% állítással dönthető el, hogy a mozgatás fix értékként, vagy százalékként legyen értelmezve.
- A mozgatott ponttal szimmetrikus pontok szimmetrikusan fognak elmozdulni. A direkt kötött pontok párhuzamosan mozdulnak, vagyis saját pozíciójukat megtartják. Ha egy szimmetrikus pontot mozgatunk, akkor az a szimmetrikus helyzetéből mozdul ki, amit a későbbi szülő mozgatásnál meg is tart.
Pont pozíciók
A pontok pozíciói több összetevőből állhatnak:
- Az első, és a legáltalánosabb, dimenzióként egy-egy fix érték. Ez a piros keretes mezőkben található.
- A második egy százalék érték (hányad). Viszont ez előtt még be kell állítani, hogy minek is vegye a százalékát.
- Az első a kiindulás a befoglaló méretből. Itt választhatunk a befoglaló méret 3 dimenziója (X,Y,Z), és a két osztósík (OS-X, OS-Y) közül.
- Ezt az értéket még módosíthatjuk fix értékkel. Majd az így kapott értéknek vehetjük a százalékát. Így lehet egy pont koordinátája, a befoglaló méret egyik fix értékkel módosított dimenziójának százalék értéke. Ezeknek elsősorban dinamikusan változó ívek kialakításában van nagyon fontos szerepük.
- A harmadik összetevő egy méretrendszer index. Ennek használatakor a megadott indexű méretrendszer méret értéke lesz a koordináta értéke. Itt nincs lehetőség listából választani, az indexet kell beírni.
Az összetevők egymással keverhetők.
A szürke mezőkben található értékek a kijelölt pont abszolút távolságai a szélektől. Ezek csak információk, átírni nem lehet azokat.
A módosítás gombbal lehet egy kijelölt pont koordinátáit megváltoztatni. A 0 ikonnal az összes beírt érték kinullázódik.
Új pont létrehozása
- Ha ráklikkelünk egy pontra, akkor a fenti pozíció mezőkbe a kijelölt pont értékei beíródnak. Ha beírjuk az értékeket, és megnyomjuk az új pont gombot, akkor létrehozunk egy új pontot. Persze azt is lehet, hogy ráklikkelünk egy meglévő pontra, majd megnyomjuk az új pont gombot. Ilyenkor a meglévővel megegyező új pontot kapunk, amit aztán elmozgathatunk.
- Az új pont megnyomása előtt kell beállítani a szimmetriákat és a ponthoz kötést.
- A szimmetriákat 5 ikon segítségével állíthatjuk be. Az első négy ikon közül választhatunk a rajznak megfelelő szélességi és magassági szimmetria kombinációkból. Az 5. ikon a mélységi szimmetria, ezt bármelyik előzővel kombinálhatjuk.
- A közvetlen ponthoz kötésnél előtte természetesen ki kell jelölni egy pontot, a pozíciókat kinullázni, majd beírni az új szükséges pozíciót. Ezután nyomhatjuk meg az új pontot. Nullás pozícióval nem készül új pont.
- Talpponthoz kötésnél természetesen ki kell jelölni egy talppontot.
Szimmetrikus felosztás
- Ha két pontot jelölünk ki, akkor közéjük egyenletes elosztásban megadható számú új pontot hozhatunk létre.
- Fontos! Csak akkor működik helyesen, ha a két pont ugyanahhoz a talpponthoz tartozik!
Pontok törlése
- A kijelölt pontokat törölhetjük. A ponttal együtt a hozzá kapcsolt többi pont is törlődik. Viszont csak akkor törlődik ki egy pont, ha azt, és az összes hozzá kapcsolt pontot semmilyen felület nem használja.
- Az összes törlése ikonnal az összes nem használt pont kitörlődik.
- A gombot megnyomva lehet a táblázatot kiüríteni.
Hozzászólások
0 hozzászólás
Hozzászólások írásához jelentkezzen be.