Ezen az oldalon szerkeszthetjük a felületeket, testeket.
Felület létrehozása
- A már definiált pontokból kiindulva hozhatjuk létre a felületeket, vagy egyéb speciális formákat, elhúzást, forgástestet stb. Az egyszerűség kedvéért a továbbiakban ezeket is felületeknek fogjuk hívni.
- A program a testeket valójában a határoló felületeivel ábrázolja, nem tömörek.
- Először kell létrehozni az új felületet, és azután kell megadni a paramétereket, pontokat.
- A paraméterek megadása, változtatása azonnal érvényesül, nincs módosítás gomb!
Felület lista
A már definiált felületeket láthatjuk ebben a listában.
- A felületeket kijelölni is csak ebben a listában lehet, a rajzon nem.
- A lista alatti ikonokkal lehet a lista elemeit mozgatni, törölni, másolni és beilleszteni.
- A
ikonnal az éppen kijelölt elem színét másolhatjuk az összes alatta lévő sorra.
- Ha nincs kijelölt elem, akkor az első sor színe kerül mindenhova.
- A listában egyszerre több sor is kijelölhető, de a listában mozgatásnál, másolásnál ilyenkor is csak az első kijelölttel számol.
Új felület
- Az új felület gombra kattintva hozhatunk létre egy új felületet, ami alapból egy front színű poligon lesz.
- A listába bekerül egy új sor, és az lesz a kijelölt.
- Ezek után kell csak megadni a pontokat kijelöléssel a rajzon, és/vagy megváltoztatni a típust, paramétereket.
- Ha a megtartja a beállításokat kapcsolót bekapcsoljuk, akkor az új felület megtartja az előzőleg beállított paramétereket, különben alapértelmezett lesz (front színű poligon).
- Ha a beszúrja az új objektumot kapcsolót bekapcsoljuk, akkor az új felület a listába az éppen kijelölt sor alá kerül, különben a lista végére.
Tulajdonságok
Színek
- Bármelyik szürke sávra kattintva egy ablak nyílik meg, ahol kiválaszthatjuk azt a színt, textúrát, amit az adott felülethez rendelünk.
- A bal oldali listából választhatjuk ki, hogy melyik szín típust rendeljük a felülethez. Pl. ha a korpusz színt választjuk, akkor a felület mindig az aktuálisan beállított korpusz színű lesz.
- Kivétel az utolsó sor, a direkt szín. Ebben az esetben itt kell választani a rendszer összes színe közül. Ezt használat közben már nem változtathatunk meg.
Típusok
- A felső két ikonsoron választhatjuk ki a felület típusát. Minden típushoz más-más paraméterek alkalmazhatók.
A másolás-beillesztéssel a paramétereket lehet az egyik felületről egy másik felületre másolni. Poligon (sokszög), és speciális esetei: közös terület, luk kivágás, belső terület sötétítés
Henger
Általános görbült bézier felület
Kontúr
Általános elhúzás, és speciális esetei: cső, forgástest, gömb
Fényforrás
Közös textúrázás eleje-vége
Vonal vezetés
Az egyenes-görbe váltó gombbal választhatjuk ki, hogy egy vonal húzását egyenessel, vagy görbével folytatjuk.
- Az 1. ikonnal az utoljára kijelölt pontot vonhatjuk vissza.
- A 2. és a 3. ikonnal a pontok sorrendjén forgathatunk jobbra vagy balra. Ez csak addig működik, ameddig a vonal eleje, vagy vége nem ütközik görbébe.
- A 4. ikonnal a pontok sorrendjét felcserélhetjük. A végéből lesz az eleje.
Görbék
A pontokat összekötve nem csak egyeneseket, hanem görbéket is tudunk húzni.
- Az első pont megadása után minden pont kijelölése előtt meg kell adni, hogy egyenessel vagy görbével szeretnénk folytatni. Új felület készítése mindig automatikusan egyenessel kezdődik.
Kétféleképpen húzhatunk görbét.
- Három pontos görbe.
Egy egyenes szakasz, vagy a kezdőpont után a 3. kijelölt pontnál rajzolódik ki a görbe.
- Egy pontos görbe.
Ha egy egyenes szakasz után 1 görbe pontot jelölünk, majd utána újra egyenest, akkor a két egyenes között kapunk egy görbét. Ilyenkor a görbe mindig érintőben találkozik az egyenesekkel.
- Itt görbével kezdeni nem lehet, de befejezni igen, amennyiben visszazárjuk az ívet a kezdő egyeneshez.
Bézier görbék
- Geometriailag a görbék bézier görbék.
- Egy bézier görbe szakaszt 4 pont határoz meg. A kezdőpontja, a végpontja, és egy-egy iránypont. A görbe a két végén, a végpontok és az iránypontjaikat összekötő egyenesekkel (szaggatott vonal) érintőben találkozik. Ha két egymást követő görbénél azt szeretnénk, hogy az átmenet folyamatos legyen, ne legyen benne törés, akkor a végpontnak és az iránypontoknak egy egyenesre kell esniük.
- A három pontos görbénél az iránypontokat is szabadon mozgathatjuk. Az egy pontos görbénél az iránypontokat a program automatikusan alkalmazza, és mindig érintői az egyeneseknek.
- A görbéket nem csak síkban, hanem térben is használhatjuk.
- A bézier görbék is egyenes szakaszokból állnak, ezért lehet poligon (sokszög) definiálásához is alkalmazni.
Kulcsszavak: #felületek #felület típus #bézier görbe
Hozzászólások
0 hozzászólás
Hozzászólások írásához jelentkezzen be.