Az OBJ Fájlok megjelenítése gomb segítségével lehet beimportált .obj formátumú modelleket megjeleníteni.
Erröl készítettünk egy rövid videót is.
Fontos! Az OBJ importhoz szükség lesz külső 3D-s tervezőprogramra (mint pl.: Blender 3D, Maya, 3Dstudio Max, Cinema4D) valamint némi 3d modellezésben szerzett jártasságra!
Amennyiben rendelkezünk megfelelő programmal, illetve alapvető fogalmak ismeretével, és be akarunk hozni egy külső modellt, erre figyeljünk:
Színek
Egy modell 4 materialból (Piperben: szín) állhat maximum. Amennyiben többet szeretnénk, akkor a modellt több részben kell betenni. Erről részletesen lentebb. A színek megadásához az adott programban a modell materialjait fix_1 fix_2 illetve dekor_1 dekor_2 névvel kell ellátni. Ez nagyon fontos mert különben a Piper nem fogja tudni színekkel ellátni.
- fix_1 és fix_2 : ezek a színek a fronteditorban lesznek definiálhatóak, mégpedig úgy, hogy magát az OBJ-t kell fix 1 színre állítanunk, így azok a részek megkapják az adott színt amit definiáltunk már a modellező programban. A fix_2 színt pedig úgy tudjuk megadni, hogy csinálunk egy poligont amit az OBJ fölé teszünk a listában. Előfordul, hogy magában a fronteditorban nem fogjuk látni a fix_2 színt, hanem az 1 est veszi fel, de ez nem probléma, kint már működni fog. Nem lehetnek kiegészítő színre állítva!
- dekor_1 és dekor_2: ezek lesznek a kiegészítő színek, a front editorban nem kell hozzájuk nyúlni, elég lesz a bútoradatbázisban kiválogatni a kívánt színeket, de a kiegészítő színek fül kiválasztásával letesztelhetjük hogy a megfelelően állítottuk e be a materialt a külső programban.
Textúra koordináták (UV)
Bár a Piperben készült modelleknél nem kell sokat foglalkoznunk vele, a kintről hozott modellek UV koordinátáinak is rendben kell lenniük, mert előfordulhat hogy a POV-RAY nem fogja tudni kirenderelni a tárgyat (és így a jelenetet) emiatt. Amennyiben nem egy specifikus képfájlt vagy mintát akarunk illeszteni a felületre, elég egy alap vetítést csinálni (pl box, cylinder).
Méretezés, több elemből összerakás
Amennyiben szeretnénk az obj modellt méretezhetővé tenni, a felületek panelen egyszerűen nyomjuk meg a jelzett (zöld szaggatott vonalú kocka) ikont ezzel egyből a befoglaló keret méretét is megadja a program.
Nagyon figyeljünk, ha a bútor több részből van, akkor mondjuk pakolhatjuk ugyanazon .frt fájlba a Piperben, csak másik frontváltozat helyére tegyük be. Mindig csak a legnagyobb befoglaló méretet számoltassuk és írassuk be a géppel. Ha mondjuk van egy apróbb alkatrész akkor annak is írjuk be a nagy alkatrész befoglalóméretét és pipáljuk ki a dinamikus rublikát, mert így majd ha méretezzük nem fog a kis rész máshogy nyúlni.
Az OBJ modellek természetesen csak egységes méretezéssel méretezhetőek, nyújthatóak, (uniform scale) mivel a Piperes iránypontokkal nem foglalkoznak.
Bútoreditorban való kezelés
A bútoreditorban egy semleges alapelemet csináljunk, majd ezt követően váltsuk át a típusát fix mintára. Ezt követően keressük meg azt a frt fájlt amire mentettük a modellünket, ha több darabos akkor értelemszerűen több alapelemre lesz szükség, vagy esetleg csinálhatunk több bútort is és majd a csatolás funkcióval rakjuk össze. Ez tipikusan akkor jó ha mondjuk egy alap modellre több féle kiegészítést akarunk.(pl.: mosdókagyló + csap) Itt is fogunk találni egy ugyanolyan ikont (zöld kocka) amivel a már meghatározott méretet az alapelem felveszi. Ha itt megjelent a modell akkor már csak a színeket kell a bútoradatbázisban beállítani.
Egyéb
Bizonyos programok máshogy kezelik a felületeket és máshogy jelenítik is meg őket. Például: ha egy görbült összetettebb felület jól mutat a külső szerkesztőprogramban attól még nem biztos hogy a Piperben is szép lesz. A Piper viszonylag érzékeny a nem sík, a túl sok oldalú poligonokra, a csomópontokra, kifordult felületekre. A szerkesztőprogramban az ábrázolt módon kell elhelyezni a modellt a koordinátarendszerben. A Piperben a 3. tengely a Z, de bizonyos programoknál az Y. Itt az exportnál erre figyeljünk.
Kulcsszavak: #obj fájl megjelenítés
Hozzászólások
0 hozzászólás
Hozzászólások írásához jelentkezzen be.