A pirossal jelölt ikonnal a színtervező textúra oldalára válthatunk.
A kiválasztott színekhez tudunk textúrát beállítani. Minden textúra a programban, ami nem tiszta szín, egy képfájlból veszi a textúráját. Pl.: Faerezetes minták, csempe, tapéta stb.
Faerezetes mintákhoz, csempékhez stb. szükségünk lesz folyamatosan ismétlődő textúrára. Ezek létrehozásához létrehozásához egy grafikai képszerkesztő program, és némi gyakorlat szükséges. Viszont a Piperben használt ilyen textúrák átszínezése, és más néven elmentése egyszerű (lásd lejjebb).
-
A felületekre szükség esetén egy előre elkészített, és a …/data/texturak/ alkönyvtárban, vagy egy alatta lévő tetszőleges alkönyvtárban elmentett .bmp, .jpg, vagy .png kiterjesztésű képfájlt (textúrát) lehet ráhúzni.
- A kiválasztott alkönyvtár tartalma, vagyis az alkalmazható fájlok listája látható a jobb oldalon a beállított kiterjesztésnek megfelelően.
- A lista alatt található mezővel lehet a fájlok között keresni. (* karakter használható).
- A lista valamely tagjára kattintva, annak képe megjelenik a nézőképen, valamint alatta az adatai.
- A nézőkép feletti ikonpárral kiválasztható, hogy a textúra eredeti pixelméretben, 100 %-on jelenjen meg, vagy ráfeszítve.
A nézőkép felett 3 lehetőség közül lehet választani, hogy a textúrát milyen módon húzzuk rá a felületre:
-
Eredeti méretben össze-vissza: Ebben az esetben a felületre a textúra a saját (dpi) felbontásának megfelelő méretben kerül. Amennyiben a felület mérete nagyobb mint a textúra mérete, a textúrázás automatikusan ismétlődik. Ezért az ilyen felületekre csak olyan textúrák alkalmazhatók, ahol ez az ismétlődés folyamatossága ki van dolgozva. A textúrázás kezdőpontja a felület egy véletlenszerű pontja lesz. Így pl. az egymás mellett lévő ajtókon nem ugyanott lesznek a csomók. (JPG nem alkalmazható!)
-
Eredeti méretben: Ugyanaz mint az előző, de a textúrázás kezdőpontja nem véletlenszerű, hanem a felület sarokpontja lesz. (JPG nem alkalmazható!)
-
Ráfeszítve: Ilyenkor a textúra teljes egészében kitölti a felületet függetlenül annak méretétől és a textúra felbontásától. (JPG is alkalmazható!)
A textúra fájl módosítási lehetőségei
Felbontás
Egy textúra fájl felbontásának mértékegysége a dpi, ami a dot per inch rövidítése. Ez azt jelenti, hogy 1 inch hosszúságon (25,4 mm) hány pixel található (képpont).
- Ez a felbontás megváltoztatható, a nyilak segítségével egyesével is növelhető vagy csökkenthető.
- Egyszerűség kedvéért a program kiírja az adott textúra szélességi és magassági méretét mm-ben. Ez határozza meg, hogy a textúra az objektumon mekkora legyen, de csak abban az esetben, ha a megjelenítése eredeti méretben történik, lásd feljebb. Ebben az esetben JPG kiterjesztésű fájlok nem alkalmazhatók!
Színek
5 féle lehetőség van a textúra színeinek megváltoztatására:
fényerő, kontraszt, színmódosítás pirostól a türkizig, zöldtől a bíborig, kéktől a sárgáig.
- A módosításokat a nézőképen egy kisebb terület követi, így könnyű összehasonlítani a kiindulási helyzettel.
-
Az ikonnal lehet a változtatásokat az egész textúrára alkalmazni, ilyenkor a csúszkák értékei visszaállnak 0-ra.
-
Fontos! Ettől még a textúra nincs elmentve.
-
Menteni a mentés (save) ikonnal kell, és nem a módosítás gombbal, mivel ezek a változtatások a felbontással együtt a fájlban tárolódnak.
A fájlnév átírásával lehetőség van egy új fájl létrehozására. Ennek alkalmazásához egy új színt is kell majd definiálni, vagy egy meglévőhöz kell hozzárendelni.
-
A gomb segítségével a jelenlegi textúrát tudjuk módosítani.
-
A fájlnév alatt található gombbal a textúrát tudjuk törölni.
Figyelem! Ezzel a textúrát teljesen kitöröljük megnyitott helyről.
-
A ikonnal a csúszkák alaphelyzetbe kerülnek.
-
A színmódosító csúszkák állásai a gombokkal másolhatók és beilleszthetők
- A textúra fölötti ikonnal maga a textúrázás törölhető, nem a textúra.
Hozzászólások
0 hozzászólás
Hozzászólások írásához jelentkezzen be.