A különböző fények részletes (haladó) beállításai
Jelenleg a Piper rendszerben két, egymástól független fényforrást lehet definiálni, aminek a fénye a Piper berendezőjében meg is jelenik.
Ezeken felül tetszőleges számú fényforrást lehet létrehozni (pl. halogén lámpák), amiknek a fénye a berendezőben nem, csak a POV-RAY rendszerben lesz látható.
A fények 9 különböző kategóriába sorolhatók. Ezek tulajdonságai (fényerő, szín stb.) egymástól függetlenül állíthatók be.
Ha belép a POV-RAY oldalra és a Haladó fénybeállítások kapcsolóval az ablakot lenyitja, megjelennek a fények beállításainak lehetőségei.
A négyes és ötös minőségen megjelenik egy Reflexió (Radiosity) ablak is, mivel a radiosity csak ezeken a minőségeken működik.
Ezt a fokozatot úgy lehet kihasználni, ha megpróbálunk természetesebb bevilágítást utánozni a jelenetünkben
A berendezőben beállított fényforrások helye, iránya megmarad, de a fényerőt, színt a berendezőtől függetlenül itt be kell állítani.
Három különböző típusú fényforrást alkalmazhatunk:
- Általános szórt fény, ami egyenletesen világít mindent, anélkül, hogy árnyékot vetne.
- Pont szerű fényforrás, a térben minden irányba egyenletesen világít. Ebből kettő van (1. és 2. kategória). Ezek a Piper normál megjelenítésekor alkalmazott direkt fények.
- Szpot fényforrás. Adott irányba világít beállítható fénykúppal. Ebből hat létezik (3 - 8 kategória). Ezek elsősorban a Piperben használt halogén lámpák, de szabadon alkalmazhatók.
Egy fény típus tulajdonságai
- Az 1. csúszka a fényerő állítására szolgál.
- A 2. a fénykúp szögét állítja.
- A 3. a fénykúp szélén lévő átmenetes rész méretének %-os meghatározására szolgál.
Szpotlámpa éles és átmenetes széllel.
Gyengülés
Ez azt jelenti, hogy a fény ereje milyen mértékben gyengül a fényforrástól való távolság függvényében.
- A 1. érték azt a távolságot határozza meg, ameddig a fény még hat. Ez nem egy direkt érték, a távolság függ a fényerőtől és a fénykúp szögétől is. Ha itt nincs érték megadva, akkor a fény gyengülés nélkül mindent egyforma intenzitással világít meg.
- A 2. érték a gyengülés mértéke, ami 1, 2 vagy 3 lehet. Az 1-esnél gyengén, a 2-esnél erősebben, a 3-asnál nagyon hirtelen gyengül.
Szpotlámpa gyengítéssel és anélkül.
Terület fény
Ez a szórt árnyékoláshoz szükséges, és csak akkor van hatása, ha a 3. , 4., vagy 5. minőséget választjuk.
- Ennek is két paramétere van, a méret és darab.
- A szórt árnyékolás úgy érhető el, hogy a fényforrást nem egy pontként, hanem egy területként értelmezzük. A méret paraméter ennek a négyzetes területnek az oldalméretét adja meg.
- A darabérték azt határozza meg, hogy ezen négyzet területén hány fényforrás van, ami a beállított szám négyzete lesz. Ez a funkció nagyon életszerűvé varázsolja a látványt, de az említett okok miatt lassítja is.
- Tapasztalataink szerint a darabértékben a 8-as a legideálisabb, ami homogén árnyékot ad, de még időben elfogadható. A méret változtatásával az árnyék szóródása állítható.
Enyhén és erősen szórt árnyék.
Szín
Itt állítható be a fényforrás színe a megszokott színkeverővel
Teljes reflexió, radiosity (csak négyes és ötös renderminőségen jelenik meg)
Ez azt jelenti, hogy a közel lévő tárgyak színei is hatnak egymásra, visszaverődnek.
- A hatás (%) csúszkával beállítható a radiosity intenzitása.
- A lépés csúszkával lehet meghatározni, hogy hányszoros visszaverődést számoljon. A többszöri visszaverődéseknek köszönhetően, normál fényviszonyok mellet a kép sokkal világosabb lesz, mint amilyen más minőségben lenne.
- Ezért itt a fény (%) csúszkával egységesen lehet a fényeket gyengíteni. Ha a hatást feljebb visszük, akkor a fényt lejjebb kell venni és fordítva. Ki kell tapasztalni az ideális beállítást!
Fénybeállítások mentése, sémák
- Megadtunk pár alap fénysémát, ami segíthet az alapbeállítások felgyorsításában, illetve magunk is csinálhatunk, maximum 10 darabot.
- Minden kép készítésekor a fények beállításai a képpel azonos nevű .dat kiterjesztésű fájlba elmentődnek, amiket az alsó listából az import ikonnal bármikor behozhatók
- A 3.7 -es verzió egyik újításaként már a szobák maguk is tárolják a fénybeállításokat.
Kulcsszavak: #fények beállításai #haladó fény beállítás #fényforrás #fény típus #terület fény #hatás
Hozzászólások
0 hozzászólás
Hozzászólások írásához jelentkezzen be.