Hogyan hozhatunk létre olyan kiegészítő alapelemeket, alapanyagokat, amelyeket bútorokhoz hozzárendelve vagy önmagukban berendezve be tudunk árazni és ki tudjuk listázni az árajánlatban, illetve a gyártás-előkészítésben.
Alaplogika
- Ahhoz, hogy valami meg tudjon jelenni beárazva bármelyik listában, szükség van, hogy anyaga legyen, mivel azt tudjuk beárazni.
- A másik feltétele, hogy megjelenjen a listákban, hogy be legyen rendezve a szobába. Szobába bútorokat tudunk berendezni, amelyek minden esetben alapelem(ek)ből állnak.
- A kiegészítő elemek mind ugyanahhoz a semleges alapelemhez vannak hozzárendelve, így nem tudunk külön anyagot/árat adni nekik.
- Egy alapelem csak egy anyagot tud felvenni, így csak akkor tudjuk beárazni a kiegészítő tárgyainkat, ha létrehozunk egy külön alapelemet mindegyiknek.
- Egy másik módszer, ha az alább leírt módszerrel létrehozunk egy árazható textúrával nem rendelkező alapelemet és hozzárendeljük a kiegészítő elem bútor fájljához.
Az alapelemhez rendelt anyag lehet fiktív, vagy konkrét. Az előbbi esetben több konkrét külön beárazott anyag között választhatunk, utóbbi esetben ez az alapelem csak egy anyagot tud felvenni, viszont 2 lépést is ki tudunk hagyni.
Az alapelem létrehozásának a folyamata
Fiktív anyag létrehozása
El kell döntenünk, hogy több anyagot, különböző árakat szeretnénk használni az elemünkhöz, vagy elég egy. Ha csak 1 anyagot szeretnénk létrehozni, akkor a 2. pontban leírtakkal kell kezdeni.
- Ha több anyagot szeretnénk, akkor létre kell hoznunk egy fiktív alapanyagot. Kezdhetünk egy saját csoportot is, vagy a már meglévő fiktív anyag csoportokban is létrehozhatjuk az új anyagunkat. Technikailag nincs jelentősége, hogy hol van az új anyagunk, oda célszerű megcsinálni, ahol nekünk praktikusabb.
- Nevezzük el a fiktív anyagot (ennek nincsen jelentősége, a listákban a konkrét anyag fog megjelenni).
- Válasszunk mértékegységet.
- Válasszuk ki a típust. Ennek a gyártás-előkészítő elemlistájában lesz jelentősége, ott tudunk ezen típusok alapján megjeleníteni elemeket.
- A ráhagyás jelen esetben maradhat nullán.
- Méretet, egységárat, szorzókat nem szükséges itt megadni, elég a konkrét anyagnál.
Nyomjuk meg az Új anyag gombot, ha elkészültünk.
Meglévő anyagot a Módosítás gombbal tudunk felülírni.
Bővebben az alapanyagok kezeléséről a tudástár Alapanyagok oldalán olvashat.
Konkrét anyag létrehozása
Hozzunk létre konkrét anyago(ka)t. Ez az anyag lesz konkrétan megjelenítve a listákon az itt megadott névvel.
- Amennyiben nem csináltunk fiktív anyagot, elég az anyag típust létrehozni a középső oszlopban, nem szükséges konkrét anyagot a jobb oszlopban.
- Itt tudunk egy méretet is megadni, ez megjelenik a listában, de ettől még nem fog a berendezőben semmi látszani az elemből.
- Amennyiben több anyagot is szeretnénk létrehozni, amit ehhez az elemhez szeretnénk rendelni, akkor az anyag típushoz több konkrét anyagot kell felvennünk.
- Az itt létrehozott konkrét anyagokat később akár más fiktív anyaghoz, más alapelemhez is hozzárendelhetjük.
- Ha szeretnénk egy külön fejlécet az anyag összesítésben, akkor egy új anyagcsoportot is hozzunk létre, amibe ezeket az anyagokat létrehozzuk. Ennek a neve is tetszőleges.
- A Közvetlen választást pipáljuk be a csoport létrehozásánál.
1. Anyag típus létrehozása
- Nevezzük el az anyagot. Ez a név már megjelenik a listákon.
- Válasszunk mértékegységet.
- Válasszuk ki a típust. Ennek a gyártás-előkészítő elemlistájában lesz jelentősége, ott tudunk ezen típusok alapján megjeleníteni elemeket.
- A ráhagyás jelen esetben maradhat nullán.
- Az itt megadott méret meg fog jelenni a listákon.
- Egységárat akkor érdemes itt megadni, ha konkrét anyagot nem csinálunk, akkor ezzel fog számolni a program.
- Az árszorzókat is állítsuk be itt, ez érvényes lesz a konkrét anyagokra is.
Nyomjuk meg az Új anyag gombot, ha elkészültünk.
Meglévő anyagot a Módosítás gombbal tudunk felülírni.
2. Konkrét anyag létrehozása
- Egy anyag típushoz több konkrét anyagot is létrehozhatunk.
- Adjunk meg egy nevet és árat és már létre is hozhatjuk a konkrét anyagunkat.
- Megadhatunk megjegyzést, gyártót, cikkszámot is az anyagunkhoz, ezek meg fognak jelenni a listákon, ha ott beállítottuk, más relevanciájuk nincsen.
Nyomjuk meg az Új anyag gombot, ha elkészültünk.
Meglévő anyagot a Módosítás gombbal tudunk felülírni.
Alapelem létrehozása
Amikor megvan az anyag, amihez az alapelemünket rendelni szeretnénk, hozzunk létre az alapelemet. Az alapelemek oldalról bővebben a tudástár Alapelemek oldalán tudunk olvasni.
- Az alapelemet célszerű az egyéb, vagy egy általunk erre a célra létrehozott csoportba létrehozni. A középső oszlopban csak a nevét kell megadni az új alapelemünknek, majd kattintsunk az Új alapelem gombra. További beállításokat csak a részelemhez kell megadnunk.
- Az alapelemünknek lehet több részeleme is, ezekhez mind külön anyagot lehet rendelni és az alapelem bútorba való helyezésével minden részelem bekerül a bútorba. Egy részelem automatikusan létre lesz hozva az alapelem nevével.
Új alapelem, vagy részelem létrehozásakor valószínűleg fel fog ugrani egy hibaüzenet ablak, ezt nyugodtan tovább lehet nyomni minden alkalommal, a végén úgyis mentünk egyet fájlba és akkor el fog tűnni.
- A részelemnek nem kell semmilyen tulajdonságot beállítani a jobb oldali ikonsoron, hiszen "láthatatlan" lesz teljesen. Egyedül az anyagát kell hozzárendelni. a lista alatti mezőben.
- Részelemnek be lehet akár másolni egy Pántot és átnevezni, ugyanis azok csak a listákon való megjelenés miatt szerepelnek a bútorokban. A pántokat a frontok részelemeként találjuk meg az alapanyagokban, külön alapanyaguk nincsen.
Fontos! Miután végeztünk az alapelemmel, nyomjuk meg a fájlba mentés gombot a bal felső sarokban. Ez eltarthat pár percig, várjuk meg amíg a "karikázás" megszűnik és utána tudunk kilépni innen.
Bútor létrehozása
Az alapelemet behelyezzük egy bútorba. Csinálhatunk egy teljesen új bútort is, vagy egy már meglévő bútorba (ami egy kiegészítő tárgy például) is behelyezhetjük. Így tudunk egy kiegészítő tárgyat árazhatóvá tenni például. A példánkban egy új bútort fogunk létrehozni.
- Nyissuk meg a bútor tervezőt.
- Helyezzük be az elemet, amit csináltunk az üres bútorba. Ezt a jobb oldali ikonsor 3. ikonján tudjuk megtenni. Keressük ki az alapelemünket az alapelem csoportokból.
- Felül válasszuk ki az alapelem csoportot, ahol az alapelemünk található.
- Alul keressük meg és válasszuk ki az alapelemünket.
- Kattintsunk a Behelyezés gombra az alapelem behelyezéséhez.
- A bútortervező 3D megjelenítő felületének jobb alsó sarkában kiválaszthatjuk a befoglaló forma méretét. Ezek az értékek lehetnek akár nullázva is, a bútor kerete ekkora lesz a szobában. Mivel a bútornak nem lesz textúrája, ezért bárhol lehet a szobában és bármekkora befoglaló kerete is lehet.
- Mentsük el a bútort a bal felső sarokban lévő mentés ikonok valamelyikével. A bútort a ...Data\butorok mappán belül mentsük el valamelyik tetszőleges mappába. A mappák felépítése ugyanaz itt, mint a berendező bútor csoportjai. Ahova elmentjük a bútor tervezőben a bútort, ott fog megjelenni a berendezőben is.
- Nyissuk meg a bútor adatbázist és az azonosítás fülön állítsuk be, hogy a bútor megjelenjen a gyártás-előkészítőben, illetve az árlistánkon.
Ha nem csináltunk fiktív anyagot, hanem egyből egy anyag típushoz rendeltük az alapelemünket, akkor már be is rendezhetjük a bútorunkat és meg fog jelenni a gyártás-előkészítésben, illetve az árlistán, attól függően, hogy az előző lépésben hogyan állítottuk be.
Anyag csere beállítása
Az utolsó lépés az anyag csere, vagy anyag cserék létrehozása, ha fiktív anyagot hoztunk létre.
- Lépjünk be a Gyártás-előkészítés anyag csere oldalára
- Kattintsunk a Beállítások/részletek gombra
- Jobb oldalt írjuk át a jelenlegi szöveget (ami valószínűleg "bútor anyag" lesz) aminek a jelenlegi anyagcserénket hívni szeretnénk
- Ezután a jobb oldalon írjuk be a konkrét anyaghoz a nevet, majd nyomjuk meg az Új választási lehetőség gombot.
- Létre fog jönni egy "üres" anyag csere, ahol definiálnunk kell, hogy melyik fiktív anyagot cseréljük le, melyik konkrét anyagra. A felül kiválasztott választási lehetőséghez alul kell meghatározni a konkrét anyagcserét, jelen esetünkben a képen látható módon.
A "piros" oldalon ki kell választani a fiktív anyagunkat, a jobb oldalon pedig a konkrét anyagot, majd nyomjuk meg az Új csere gombot. - Ezután további anyagcseréket vehetünk fel ugyanahhoz az anyaghoz úgy, hogy a listában csak a jobb oldalt írjuk át és felvesszük hozzá az új anyagcserét, egy másik konkrét anyaggal. Az anyagcserét át tudjuk másolni és beilleszteni a szokásos gombokkal a már definiált anyagcseréből, utána ezt kijelölhetem és módosíthatom is.
- Lépjünk ki az anyag csere beállításból a visszalépés gombbal és válasszuk ki az új anyagcserénket a bal oldalon. Láthatjuk, hogy annyi választási lehetőségünk van, amennyit a beállításokban definiáltunk ugyanazzal a névvel.
Ezután készen is vagyunk, most már be tudjuk árazni, rendezni az elemünket és az anyag cserében akár többféle konkrét anyagot is tudunk neki adni a különböző szobákban.
Ha az anyagunkat az Egyéb anyag csoportba csináltuk meg, akkor az automatikusan megjelenik majd a gyártás-előkészítés anyagösszesítés oldalán. Ha egy külön csoportba csináltuk, akkor ezt a csoportot hozzá kell rendelni az anyagösszesítés egy csoportjához. Létrehozhatunk egy új csoportot is természetesen. Erről a tudástár Beállítások - Anyag összesítés oldalán olvashatunk bővebben.
Az árlistához a bútort tudjuk hozzárendelni külön csoportba, ha szeretnénk. Erről a beállításról a tudástárunk Lista beállítások oldalán a Csoportosítások alatt olvashatunk bővebben.
Hozzászólások
0 hozzászólás
Hozzászólások írásához jelentkezzen be.